Opret bruger / Login United kingdom Denmark
Ring på: 53 73 21 50
Vi har altid åbent!

Opdragelse af teenager

One2One Sessions

Vi har lavet en lille guide der forklarer hvordan man kommer i gang med One2One Sessions inden for både terapi og coaching.

1. Søg efter terapeuter, psykologer eller coaches inden for et speciale
  2. Vælg en terapeut, psykolog eller coach
  3. Vælg en service eller et produkt du er interesseret i
  4. Vælg og book et tidspunkt der passer dig
  5. Betal online med Dankort eller kreditkort

Klik her for at læse mere om hvordan One2One Sessions fungerer.

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Asss siger:
26 maj 2012 | 19:50:13
Hej forum ( jeg håber emnet er relevant her)
Jeg har en dreng på 15 der gerne vil bestemme selv. Naturligt nok.

Som regel er der ikke de store problemer, udover at han stort set aldrig er hjemme.

Vi har aftalt at han altid fortæller hvor han er (alså selvfølgelig ikke når han er i skole og så'n)

I går var han i byen selv med en flok venner og jeg tilbød at hente ham når han skulle hjem. Han ville hellere køres af en af venindernes mor, hvilket jeg accepterede. Vi aftale at han skulle være hjemme senest 00.45 hvilket jeg engentligt syntes var lige sent nok.

Han kom hjem 1.05! Og han havde ikke ringet og sagt at det blev lidt senere.

Han viste jeg var hjemme og ikke var gået i seng.

I formiddags da han var stået op gav jeg ham stuearrest ( det er aldrig sket før). Resten af dagen ville jeg have at han ikke var sammen med vennerne.

Det ville han ikke acceptere. Da jeg vente ryggen til sprang han ud af vinduet og smuttede væk.

Jeg snakkede med hans mor (vi er skilt men bor tæt på hinanden). Vi aftalte alle tre at min dreng tog op til hans mor hvor han ville være alene i aften.

Jeg syntes at der skulle være en konsekvens ved at han ikke holdt vores aftale. Var en dags stuearrest for meget?

thumbs up
thumbs down
0
Diana Lindegaard siger:
31 maj 2012 | 17:30:46
Kære Asss,

Emnet er altid relevant, også i dette forum.

Jeg taler både som coach og som mor (til dreng på 18 og pige på 15):

Det er et sundhedstegn, at din dreng gerne selv vil bestemme. Det tyder på selvstændighed og løsrivelsestrang. Og det er naturligt. Og efter min mening heller ikke for tidligt.

Der er stor forskel på modenhed for 15-årige. Derfor er sikkert både din søn og hans omgangskreds garanteret forskellige steder set i relation til modenhed.
Det afspejles som regel også i forældregruppen, der kan have vidt forskellige holdninger til, hvornår kom-hjem tider er rimelige og hvordan evt. sanktioner føres ud i livet.

Personligt går jeg ikke ind for stuearrest. Jeg synes, at det er gammeldags og ydmygende for teenageren, der netop gerne i både egne og dine øjne vil fremstå som "voksen".
Når du sætter trumf på og giver stuearrest, kan der gå alvorlige skår i hans tillid til dig.

Overvej, om du fremover vil have en søn, der ærligt fortæller om sin gøren og laden, eller om du vil lukkes ude af hans verden af skræk for eventuelle sanktioner.
Han kunne jo vælge at overnatte hos en kammerat, der har friere tøjler eller måske synes han, at den natlige overskridelse er en stuearrest værd - eller, som du nævner, han kan ligefrem flygte fra sin straf, dvs han anerkender simpelthen ikke din sanktion.

Personligt har jeg aldrig brugt straf overfor mine børn og jeg anbefaler det heller ikke til de forældre, som jeg coacher.

Til gengæld anbefaler jeg dialog, hvor teenageren også selv er med til at bestemme et rimeligt kom-hjem tidspunkt. Jeg stikker også en finger i jorden i forhold til, hvilke aftaler, jævnaldrende kammerater har med deres forældre.

Jeg gør også personligt meget ud af at fortælle mine egne børn, at grunden til, at jeg gerne vil vide, hvor de er hvornår, er, at jeg elsker dem højt og at jeg ikke vil have, at der sker dem noget, og at jeg kke sover roligt før jeg ved, at de er vel hjemme fra fest osv.

Så til dit spørgsmål vil jeg gerne svare: ja, jeg synes at stuearrest er en dårlig ide og så synes jeg iøvrigt, at 20 minutters forsinkelse er under bagatelgrænsen.
Dog synes jeg, at din søn burde ringe og sige det, når han er forsinket, der kan jo være mange årsager.
Men det gør han altså kun, hvis du tager pænt imod ham, dvs. uden skældud og sanktioner....

Håber, at du kan bruge synspunktet, jeg synes, at det virker godt for mig selv og også mine klienter.

Venlige hilsner
Diana Lindegaard
Hjem » Coaching » Opdragelse af teenager » Opdragelse af teenager