Opret bruger / Login United kingdom Denmark
Ring på: 53 73 21 50
Vi har altid åbent!

karrierevalg

One2One Sessions

Vi har lavet en lille guide der forklarer hvordan man kommer i gang med One2One Sessions inden for både terapi og coaching.

1. Søg efter terapeuter, psykologer eller coaches inden for et speciale
  2. Vælg en terapeut, psykolog eller coach
  3. Vælg en service eller et produkt du er interesseret i
  4. Vælg og book et tidspunkt der passer dig
  5. Betal online med Dankort eller kreditkort

Klik her for at læse mere om hvordan One2One Sessions fungerer.

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
CasperM siger:
9 sep 2011 | 16:17:50
Hej...

Jeg er en dreng på 19 som lige har færdig gjort gymnasiet her i sommers. Jeg har valgt at tage et sabbat år for lige at finde ud af, hvad det egentlig er jeg gerne vil.

Jeg ved godt at der er lang tid til man skal søge om uddannelse osv. Men føler mig virkelig lost!!!.
Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal læse videre om jeg skal finde en læreplads eller hvad jeg skal gøre?

Grunden til jeg synes det er svært er pga. jeg ikke ved, hvad jeg egentlig gerne vil arbejde med og har også svært ved at finde ud af, hvad det egentlig er jeg er god til.

Jeg behøver ikke at have en afklaring nu og her, for der er som sagt lang tid til man skal søge uddannelse eller læreplads. Men kunne virkelig godt bruge nogle råd til, hvordan jeg kan spore mig ind på, hvad jeg gerne vil, så jeg ikke er så lost!.

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej til at finde ud af, hvad jeg er god til og hvad jeg skal lave i min fremtid.

thumbs up
thumbs down
0
Susanne Rosendahl siger:
15 sep 2011 | 12:37:42
Kære Casper

Mange unge mennekser oplever det samme som dig. Og forståeligt nok er det svært. Der er mange valg og mange muligheder, som i kan vælge imellem.
Jeg vil også annerkende din ansvarlighed for eget liv, ved at henvende dig til GoMentor.

Du siger du er lost. Det lyder på mig, som om du skal finde et svar her og nu, hvor du efterfølgende kommer til at føle dig lost. Prøv at spørge dig selv om - Hvad er det du føler dig lost ved?

Jeg bemærker dog du nævner, at du ikke ved hvad du er god til. Det lyder på mig som om du godt kunne bruge noget klarhed over dine evner.

Som det første vil anbefale at du kontakter en coach/psykoterapeut, hvor der arbejdes målrettet på at få klarhed over dine ønsker og drømme og dermed få sat nogle mål for dig og dit uddannelses/arbejdsliv.

Du kan evt. have opmærksomhed på, hvad du synes er sjovt og giver dig tilfredhed. Ved at have fokus kan det måske spore dig ind på, hvad og hvilken fag du vil arbejde med i fremtiden.

Med venlig hilsen
Susanne Rosendahl

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
CasperM siger:
15 sep 2011 | 14:51:14
Hej Susanne.

Tak for dit svar.

Det kunne godt være at jeg skulle overveje at bestille tid hos en coach som kan hjælpe mig med en afklaring!.

Men er stadig åben for at høre fra andre, hvis der er har nogle som har gode tip til, hvordan man kan hjælpe sig selv til en afklaring.

thumbs up
thumbs down
0
Dorte Windfeld siger:
19 sep 2011 | 20:19:58
Kære Casper

Jeg synes det lyder super dejligt at du tager et sabbat år. Brug det til at give dig selv lidt tænketid, for at finde ud af, hvad du egentlig har lyst til. Hvornår skal du senest beslutte dig? Tag dig så lang tid, som du har til rådighed.(inden du evt skal søge uddannelse)

Det er som Susanne skriver, en rigtig god ide at undersøge hvad du er god til.
Hvad også er rigtig spændende at finde ud af er, hvad du drømmer om og rigtig godt kan lide at lave. (så er du nemlig højst sansynligt også god til det)

Prøv at lave en brainstorm på hvad du kunne tænke dig, hvis der absolut ingen begrænsninger var? Hvis vi havde noget dejligt tryllestøv at drysse på dig.....tænk stort og vildt......og arbejd ud fra det. Skriv det ned på et stort stykke papir som du kan gå og kigge og skrive på løbende.

Det bedste råd jeg kan give dig er: Giv dig selv tid og tilladelse til, at være hvor du er nu - altså i tvivl. Prøv at lade være med at presse dig selv, så skal det nok komme.......

Kærlig hilsen Dorte

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
CasperM siger:
21 sep 2011 | 18:23:10
Hej Dorte.

Jeg kan rigtig godt følge dig i det du skriver med at man presser, sig selv til at finde ud af hvad det er man skal.

Jeg skal først søge omkring maj så der er LANG tid til, men det som nogle gange stresser mig, er det at de fleste af mine venner, godt ved hvad de skal osv. og det der for jeg også følger mig "presset!.. Men jeg vil prøve at følge dit råd om at lave en brainstorm, det kan være det hjælper mig til noget.

Det som også gør mig lidt frustreret er at jeg er bange for at vælge forkert!!.
Hvis jeg nu vælger noget og det slet ikke er mig, føler jeg det er lidt spildt, hvis du forstå hvad jeg mener?

thumbs up
thumbs down
0
Dorte Windfeld siger:
22 sep 2011 | 23:34:15
Hej Casper

Det forstår jeg rigtig godt, det med at du bliver nervøs for at vælge forkert. Det er lige præcis derfor, at du ikke skal vælge noget som helst nu, men i stedet for give dig selv lov til at være i tvivl og åben for hvad tiden bringer.

Måske mener dine venner at de har valgt. Men tro mig, mange af dem ændrer det løbende eller er måske ikke helt så sikre når det kommer til stykket. Det er HELT normalt at være i tvivl.....

Brug den tid du har nu på at undersøge verden, uden at presse dig selv. Brug i stedet tiden til at gøre ting du har lyst til. Hvordan vil du bruge dit sabbat år? Hvad har du lyst til at bruge året til, hvis alt var muligt?

Kærlig hilsen Dorte

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
CasperM siger:
26 sep 2011 | 17:38:30
Jeg har fået er arbejde. Men så er min plan også at jeg skal ud og rejse lidt, men det er ikke helt sikkert endnu.

Jeg prøver bare at finde ud af hvad det er jeg gerne vil. Men det er svært, for har også den følelse af, at der er flere ting jeg gerne vil, men hvis jeg vælger en til vælger jeg noget andet fra og der er svært at besluttet sig for hvilken stig man skal vælge?

thumbs up
thumbs down
0
Iben Sejerøe-Szatkowski siger:
26 sep 2011 | 20:52:41
Hej Casper.

Jeg syntes det er rigtigt godt du tager ved denne klassiske problematik herinde. Der er, som de andre også nævner, mange der i samme situation som dig mærker tvivlen om hvad man skal bruge sit liv på.

Som tidligere studievejleder og -rådgiver glæder det mig at du tager et sabbatår - det er min erfaring at de, der tager sig den tænkepause oftere vælger "rigtigt". Og nu vi er ved den frygt for at vælge forkert....jeg tror du skal passe på at dit uddannelsesvalg ikke bliver for absolut og afgørende i dit hovede. Mange starter på en uddannelse og vælger om, mange tager en uddannelse og ender med at arbejde i et helt andet felt, mange skifter arbejdsområde i løbet af karrieren og nogen tager en uddannelse og bliver i det felt de har valgt fra starten.

Jeg tror også vi skal være opmærksomme på at de sidste års pres fra politisk hold om at unge skal hurtigt igennem uddannelsessystemet også kan mærkes af netop de unge derude. Det er min overbevisning at et års tid ude i verden (om så det er i Danmark på en arbejdsplads eller i udlandet) er givet godt ud og det at tage sig den tid, giver perspektiv til hvad man skal fremover.

Den øvelse Dorthe skitserer om at skrive ned, hvad du kunne tænke dig at arbejde med, kan suppleres af en øvelse, der på dansk hedder "Den bedste version af mig" - det er en skriveøvelse, hvor du (i ca. 20 minutter) skal visualisere og beskrive den bedst mulige version af dig selv i fremtiden.
- Forstil dig den bedst mulige version af dig selv fem år ude i fremtiden.
- Det må gerne være et meget optimistisk scenarium, men det skal stadig være realistisk. Lad være med at forestille dig en fantasiverden, hvor du har vundet 40 millioner i Lotto eller er blevet valgt til præsident i USA.
- Forestil dig et realistisk scenarie, hvor alt er gået præcist, som du gerne ville have det. Du har arbejdet hårdt og har haft stor succes med at opnå alle dine mål. Dine drømme er gået i opfyldelse og du har realiseret alle dine potentialer både inden for familieliv, kærlighed, arbejde og fritid. Hvordan ser det ud ?

Skriv evt. på det henover nogen dage og så kan du evt. regne tilbage fra den cversion - hvad skal du gøre henover det næste stykke tid (dage, uger, måneder,år) for at komme tættere på den version af dig selv ??
(ovenstående øvelse er bl.a. brugt i programmet "Pessimisterne" på DR2, et program jeg har været rådgivende psykolog på og derfor referer til)

OG hvis alle disse øvelser er for meget så giv slip, lad være, vær tålmodig og lad tiden gå - netop den slags periode, du nu har foran dig nu kan være meget vigtig. Tænk på det som en tid, hvor det er lovligt at gå lidt i frø, men at de frø, der så bliver lagt henover denne tid med stor sandsynlighed vil spire senere.

Jeg håber det bedste for dit sabbatår.
Iben

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
CasperM siger:
5 okt 2011 | 17:30:38
Hej Iben.

Det er fedt at høre fra dig, da du har en baggrund som studievejleder.
Jeg tror du har ret i at jeg tænker for meget på at hvis jeg vælger en uddannelse, at så er det bare det jeg skal lave. Men selvfølgelig kan man starte i en retning og ende i noget andet.

Jeg har prøvet at tage dit råd til mig og skrive, hvordan mit liv ser om 5 år. Det som jeg synes der er svært er at jeg lige nu kan se mig på 10 forskellig punkter om 5 år.
Det kommer helt an på hvilken stig jeg vælger.

Jeg har så mange forskellig ting jer gerne vil og her snakke vi om arbejde som ligger, ligeså langt fra hinanden som a og ø gør i alfabetet. Så derfor synes jeg virkelig det er svært!.
Jeg vil prøve at se tiden an og ikke tænke over noget i det kommende stykke tid og efter nytår vil jeg så begynde at overveje hvad der er af muligheder.

Men tusind tak for jeres råd. Jeg kan bestemt bruge dem alle sammen!.

thumbs up
thumbs down
0
5 okt 2011 | 21:16:20
Hej igen Casper.
Dejligt du kan bruge rådene og jeg tror det er en god beslutning at give dig selv til efter nytår...det kan være tingene ser helt anderledes ud for dig der.

Er du stadig i tvivl og syntes det er meget svært til den tid, så er du velkommen til at henvende dig - man kan sagtens bare få en eller to sessioner. Det kunne evt. være interessant for dig at lave en karakterstyrketest og og tænke resultatet (hvis du ellers er enig i det og føler det er dig) ind i dit kommende uddannelsesvalg. Forskningen indenfor positiv psykologi viser at vi bliver glade(re) og trives ved at bruge vores styrker i hverdagen og kan man inddrage dem i det daglige arbejde er det optimalt.
Du kan tage testen her:
https://www.viame.org/www/en-us/getyourviameprofile.aspx

Bedste hilsner
Iben

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
CasperM siger:
7 okt 2011 | 16:13:42
Hej Iben.

Tak for linket, jeg har taget testen og det var sjovt at se udfaldet.
Jeg tror helt sikkert at jeg er interesseret i at have en eller to sessioner med dig en gang efter nytår. Da jeg tror du vil kunne hjælpe mig den rigtige vej.

Har du stadig meget viden omkring forskellig uddannelser selvom du ikke længere arbejder som studievejleder ?.

Mvh
Casper

thumbs up
thumbs down
0
15 okt 2011 | 11:54:15
Hej Casper.

Du skal være velkommen efter nytår - godt at høre du finder testen interessant.
Hvis du skal finde nogen, der har god forstand på forskellige uddannelser ville jeg kontakte studievalgskontorene (søg på studievalg og find det nærmest dig) og får en samtale der - hvis ikke du har gjort det allerede. Jeg har ikke så megen specifik viden om alle de uddannelser vi har i DK som de har. Det jeg tænker jeg kan hjælpe dig med er at finde frem til de parametre, der er vigtige for dig for at få det (arbejds)liv du kunne ønske dig og så kan du jo senere se på hvad de parametre evt. kunne passe sammen med af uddannelsesvalg - dette kan evt parres med din viden om styrker.

Du er velkommen til at kontakte mig efter nytår.

Iben Sejerøe-Szatkowski
minpsykolog.dk
Hjem » Coaching » karrierevalg » karrierevalg