Iben Sejerøe-Szatkowski siger:
26 sep 2011 | 20:52:41
Hej Casper.
Jeg syntes det er rigtigt godt du tager ved denne klassiske problematik herinde. Der er, som de andre også nævner, mange der i samme situation som dig mærker tvivlen om hvad man skal bruge sit liv på.
Som tidligere studievejleder og -rådgiver glæder det mig at du tager et sabbatår - det er min erfaring at de, der tager sig den tænkepause oftere vælger "rigtigt". Og nu vi er ved den frygt for at vælge forkert....jeg tror du skal passe på at dit uddannelsesvalg ikke bliver for absolut og afgørende i dit hovede. Mange starter på en uddannelse og vælger om, mange tager en uddannelse og ender med at arbejde i et helt andet felt, mange skifter arbejdsområde i løbet af karrieren og nogen tager en uddannelse og bliver i det felt de har valgt fra starten.
Jeg tror også vi skal være opmærksomme på at de sidste års pres fra politisk hold om at unge skal hurtigt igennem uddannelsessystemet også kan mærkes af netop de unge derude. Det er min overbevisning at et års tid ude i verden (om så det er i Danmark på en arbejdsplads eller i udlandet) er givet godt ud og det at tage sig den tid, giver perspektiv til hvad man skal fremover.
Den øvelse Dorthe skitserer om at skrive ned, hvad du kunne tænke dig at arbejde med, kan suppleres af en øvelse, der på dansk hedder "Den bedste version af mig" - det er en skriveøvelse, hvor du (i ca. 20 minutter) skal visualisere og beskrive den bedst mulige version af dig selv i fremtiden.
- Forstil dig den bedst mulige version af dig selv fem år ude i fremtiden.
- Det må gerne være et meget optimistisk scenarium, men det skal stadig være realistisk. Lad være med at forestille dig en fantasiverden, hvor du har vundet 40 millioner i Lotto eller er blevet valgt til præsident i USA.
- Forestil dig et realistisk scenarie, hvor alt er gået præcist, som du gerne ville have det. Du har arbejdet hårdt og har haft stor succes med at opnå alle dine mål. Dine drømme er gået i opfyldelse og du har realiseret alle dine potentialer både inden for familieliv, kærlighed, arbejde og fritid. Hvordan ser det ud ?
Skriv evt. på det henover nogen dage og så kan du evt. regne tilbage fra den cversion - hvad skal du gøre henover det næste stykke tid (dage, uger, måneder,år) for at komme tættere på den version af dig selv ??
(ovenstående øvelse er bl.a. brugt i programmet "Pessimisterne" på DR2, et program jeg har været rådgivende psykolog på og derfor referer til)
OG hvis alle disse øvelser er for meget så giv slip, lad være, vær tålmodig og lad tiden gå - netop den slags periode, du nu har foran dig nu kan være meget vigtig. Tænk på det som en tid, hvor det er lovligt at gå lidt i frø, men at de frø, der så bliver lagt henover denne tid med stor sandsynlighed vil spire senere.
Jeg håber det bedste for dit sabbatår.
Iben