Opret bruger / Login United kingdom Denmark
Ring på: 53 73 21 50
Vi har altid åbent!

Mareridt og søvngængeri

One2One Sessions

Vi har lavet en lille guide der forklarer hvordan man kommer i gang med One2One Sessions inden for både terapi og coaching.

1. Søg efter terapeuter, psykologer eller coaches inden for et speciale
  2. Vælg en terapeut, psykolog eller coach
  3. Vælg en service eller et produkt du er interesseret i
  4. Vælg og book et tidspunkt der passer dig
  5. Betal online med Dankort eller kreditkort

Klik her for at læse mere om hvordan One2One Sessions fungerer.

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
KatrineOdense siger:
4 aug 2011 | 22:38:24
Hej.

Min mand er ofte plaget af mareridt. Som regl er der nogen efter ham, eller mig og børnene. Eller vores børn falder ud fra 1. sal eller huset falder sammen om os. Han farer op og prøver at stoppe det - og vågner, badet i sved og med panik i hele kroppen. Ofte råber han og farer rundt ( og kommer til skade).
Det sker som regel i forbindelse m ændringer i livet (køb af hus, fødsel af børn, større renovering af huset), og når han har travlt.
Problemet er at han er typen der altid har travlt. Hvis han for en gangs skyld ikke har så meget at lave, finder han lige et par biler der skal ordnes eller begynder på et projekt på hus eller i haven. Og så skal det hele jo helst være færdigt m det samme - og laves 100 % perfekt.

Han er altid i gang, fra 6 morgen til kl 22.
Hans far er på samme måde og går også i søvne. Er sådan noget arveligt?

Han er meget træt efter en nat m mareridt. Og jeg får et chock! når jeg vågner ved at han skriger m dødsangst midt om natten.
Jeg er også lettere bekymret for om han kan komme til at skade mig eller vores baby som sover hos os i soveværelses.

Ville I kunne hjælpe ham? Hvad kan man gøre? Kan hans praktiserende læge gøre noget?

Jeg tænker at han skal lære at håndtere at have meget om ørerne. For han søger det konstant, men kan så ikke rigtig håndtere det alligevel.

Mvh Katrine.

thumbs up
thumbs down
0
Helle Schøsler siger:
6 aug 2011 | 23:09:45
Har netop læst bogen Søvn, af Jes Gerlach. Her beskriver han alt det normale inden for søvn og han belyser problemer vi kan have med søvnen, hvoraf det meste er noget vi kan gøre noget ved selv. Under afsnittet ”Andre natlige fænomener” beskrives kort søvnrædsel. Søvnrædsel beskrives som natlige episoder af udtalt rædsel og panikagtig angst forbundet med råben, skrigen og kropslig uro. Det ses oftest under den dybe søvn i starten af natten. Det er arveligt og ses oftest hos børn (3%) og sjældent hos voksne. Det man kan huske fra disse drømme er håbløshed og angst.
Hvis det var min mand ville jeg anbefale ham at gå til egen læge, som evt. kan henvise videre til en søvnekspert.
Hvis din mands høje aktivitetsniveau er et problem for HAM, vil jeg anbefale ham at tale med et professionelt terapeutisk menneske.
Hvis det er et problem som ligger mellem jer som par, vil jeg anbefale at gå til en parterapeut.
Kærlig hilsen Helle Pia
Ergo- og psykoterapeut
22 46 45 58
edited by Mathias - GoMentor on 03-09-2012

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Irene Kaaber siger:
10 aug 2011 | 14:03:24
Kære Katrine. I første omgang ville jeg anbefale din mand at søge professionel hjælp hos en psykolog eller psykoterapeut. Han skal ha´ fundet ud af årsagen til disse mareridt, som er generende for både dig og ham.
Lægen kan også hjælpe ham med henvisning til et søvnlaboratorium, men du skriver ikke noget om søvnproblemer.
Din mands høje aktivitetsniveau behøver ikke at ha´ noget med hans mareridt at gøre, men han stresser måske sig selv ved aldrig at være i ro. Han er kun i ro, når han sover og her får han mareridt.
Det vil jeg mene han kunne ha´ glæde af at få set på.
Kærlig hilsen Irene Kaaber
Psykolog

thumbs up
thumbs down
0
Annette Lando siger:
18 aug 2011 | 10:30:14
Kære Katrine,
Jeg lægger mærke til, at du skriver, at din mands mareridt forekommer når der sker ændringer i livet – huskøb, børnefødsler, og renovering, foruden når han har travlt. Ændringer som dem, du nævner, kan være stressfaktorer – også selvom der er tale om glædelige begivenheder!
Et højt aktivitetsniveau som det, du beskriver, at din mand har – altid i gang, fra 6 morgen til 22 aften – lyder umiddelbart af meget. Nogle mennesker kan godt klare det. Vores stresstærskel er jo forskellig, men hvis han knokler rundt alle ugens 7 dage på den måde, fordi han ikke kan mærke, hvornår han har brug for at slappe af, så kunne det tyde på, at han er stressramt. Stresshormoner er en slags ”naturlig speed”, der kan holde os i gang, når det i perioder med spidsbelastning er nødvendigt. Men det er som du nok ved, ikke sundt at være stresset over længere perioder. Som Irene skrev ovenfor, er det er ikke den eneste mulige forklaring på din mands mareridt, så de svar du får her på tråden, vil ikke kunne erstatte et forløb hos en psykolog. Når det er sagt, så vil jeg også sige følgende:
Han kunne måske have glæde af at ”geare ned” et par timer før han plejer at gå i seng. Og at kaste et realistisk blik på de aktiviteter han planlægger at have i løbet af en uge – på forhånd, altså. Så kan han føre dagbog over, hvornår mareridtene forekommer – måske er der en sammenhæng…? At passe på sig selv kan være noget, der skal læres.
Med venlig hilsen
Annette Lando

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Susanne Rosendahl siger:
15 sep 2011 | 12:07:08
Kære Katrine

Der er ingen tvivl om, at din mand har problemer med stess og en overlevelsesstrategi, som han bør arbejde med. At være angst og bekymret for, ulykker og uheld, skyldes ofte noget fra selve barndommen, som endnu ikke er bearbejdet.

Frygt, angst og stess kan være invaliderende. Manglende søvn og for meget arbejde er ikke sundt. Min vurdering er at han ligger i farezonen for at udvikle kronisk angst og stress. Det bør han gøre noget ved.

Når vi drømmer, er det vores underbevidsthed der sender os et signal om, at der er noget der skal tages hånd om.

Svar på dine spørgsmål.
1. Din mand skal ikke lære at håndtere mere arbejde eller pres, men lære at sige fra og til. Have fokus på sig selv og egen behov. Lære at lytte til kroppen, og ikke overskride egen grænser.
2. Jeg / vi kan sagtes hjælpe ham. Det kræver dog han selv booker en session, og det er frivilligt. Dvs. det er det han selv ønsker.
3. En praktiserende læge vil sandsynligvis give noget medicin, men det løser ikke problemet/udfordringen. De fleste læger vil anbefale terapi.

Du skriver også, at du er bekymret for dig og dit barn, men du nævner ikke, hvad det er der bekymre dig. Hvad er du bange for ?

Med venlig hilsen
Susanne Rosendahl
Psykoterapeut
Hjem » Diagnosticering » Mareridt og søvngængeri » Mareridt og søvngængeri