Opret bruger / Login United kingdom Denmark
Ring på: 53 73 21 50
Vi har altid åbent!

Anoreksi eller ej

One2One Sessions

Vi har lavet en lille guide der forklarer hvordan man kommer i gang med One2One Sessions inden for både terapi og coaching.

1. Søg efter terapeuter, psykologer eller coaches inden for et speciale
  2. Vælg en terapeut, psykolog eller coach
  3. Vælg en service eller et produkt du er interesseret i
  4. Vælg og book et tidspunkt der passer dig
  5. Betal online med Dankort eller kreditkort

Klik her for at læse mere om hvordan One2One Sessions fungerer.

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Katie89 siger:
21 jan 2011 | 15:49:20
Hej

Jeg er en pige på 21 år. Jeg har altid været tynd og er altid blevet kigget forkert på fordi folk tror jeg har anoreksi.
jeg spiser flere gange om dagen men når jeg spiser, så spiser jeg meget lidt. Jeg har hørt at det er den sundeste måde at spise på. Det er ihvert fald hvad mange sundhedssider siger. Men folk tror bare at jeg har anoreksi fordi de kun ser mig spise meget lidt. Det er ved at gå mig på nerverne!!!! og mener altså ikke selv at jeg har et problem med at spise ordentligt. Men nogle gange er jeg også bange for at de har ret. Set nu jeg har anoreksi?? Skal man ikke helt holde op med at spise så for at have anoreksi??

hilsen den frustrede Katrine

thumbs up
thumbs down
0
Dorte Windfeld siger:
21 jan 2011 | 23:56:19
Kære frustrede Katie
Jeg kan godt forstå det går dig på nerverne, at mennesker omkring dig "kigger forkert" på dig som du skriver, hvis du rent faktisk er slank af natur og blot lidt småt spisende. Men måske skyldes det, at de rent faktisk er bekymrede for dig? Og hvem er det, der tror du har anorexi? Er det mennesker tæt på dig?

Du har ret i, at det anbefales man spiser 6 måltider om dagen.
Når man har anorexi, holder man ikke nødvendigvis helt op med at spise, men sørger for at spise meget lidt, meget fedtfattigt og kulhydretfattigt og hurtigt forbrænde det man så har spist, eller kaste det op igen.
Ofte kan det være svært at indrømme over for sig selv, at man har et problem med sit forhold til mad og vægt.

Hvordan har du det med dig selv og din krop? Og er du generelt glad for dig selv og dit liv?

Når du alligevel bliver bange for om du har anorexi, kan det måske hjælpe dig til at afklare om du har et problematisk forhold til mad, ved at stille dig selv nogle spørgsmål:

Er du bange for at tage på i vægt?
Vejer du dig ind imellem flere gange om dagen?
Går du meget op i slankekure og hvad du spiser?
Føler du dig tyk lige meget hvad du vejer?
Dyrker du overdrevent meget motion?
Føler du dig nogen gange skyldig hvis du spiser?
Tvinger du dig selv til at kaste op eller motionere når du har spist?
Undgår du fedt og kulhydrater i din mad?
Er det vigtigt for dig at føle du har kontrol over hvad du spiser?

Hvis du kan svare ja til flere af disse spørgsmål, kan det være en god ide for dig at tale med nogen om det. Det kan være en veninde, forældre, din læge eller andre du føler dig tryg ved. Der findes også anonyme telefonrådgivninger, som vil kunne hjælpe dig med at afklare om du har et problem.

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at kontakte mig hvis du har lyst til det.

De bedste hilsner Dorte
Psykoterapeut
edited by Mathias - GoMentor on 06-09-2012

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Katie89 siger:
24 jan 2011 | 13:19:14
Hej Dorte

Jeg er ikke så meget bekymret men mere frustreret over at folk ser sådan på mig.!! Min mor, far, søskende og tætteste vendinder ved godt at der ikke er noget galt. Jeg har det faktisk fint med min krop - jeg sammenligner mig faktisk meget med andre piger og synes ikke at det er pænt hvis deres maver hænger ud over bukserne eller noget... Bare jeg ikke bliver som dem så er det fint nok. Jeg træner meget men synes ikke at det er ekstremt, fordi jeg træner kun 3-4 gange om ugen.. Sys bar at det er svært at snakke med veninderne for de vil jo ikke såre en og siger måske ikke sandheden.. Jeg vil helst heller ikke blande dem for meget ind i det hele...
jeg kan måske svare ja på mange af spørgsmålene men synes ikke at det er ekstreme tilfælde hos mig. ..

Hilsen katrine

thumbs up
thumbs down
+1
Dorte Windfeld siger:
26 jan 2011 | 00:04:45
Kære Katrine
Det lyder som om du selv og dem tæt på dig, føler at du har et fornuftigt forhold til din vægt og din krop.
Hvem er de "folk" som mener du har anorexi? Og spørg dig selv, hvorfor det betyder noget for dig, hvad de tænker og mener?
Hvilken sandhed er det, veninderne måske ikke vil sige til dig?
Måske skal du beslutte dig for, at du ikke vil lade dig frustrere/irritere og lade "dem" tænke hvad de har lyst til, når det ikke har hold i virkeligheden.
Det vigtigste er at du selv kender sandheden og er ærlig overfor dig selv.
Du ved bedst om der er noget om snakken, når du mærker godt efter helt inde i maven.

De bedste hilsner Dorte
Psykoterapeut

thumbs up
thumbs down
0
Flag as spam
Sara siger:
8 jun 2011 | 20:35:19
Heej,

jeg synes selv at jeg spise meget godt, men synes stædig jeg er for tynd, jeg vejer 38kg og er 15 år gammel. jeg har været til læge og til ærnendringshospital. de synes ikke jeg har anoreksi.. jeg spiser morgenmad aftensmad og mellemmad m.m. om aften før jeg sover drikker jeg min mælk. jeg vil meget gerne vide om det er anoreksi jeg har eller ej.

Hilsen Sara!

thumbs up
thumbs down
0
Irene Kaaber siger:
11 jun 2011 | 13:16:05
Kære Sara.

Ja, det er ikke meget, du vejer, og det ser ud som om læge og hospital, mener det er acceptabelt. Har du reglmæssig menstruation?

Jeg har brug for lidt flere oplysninger om dig, for at kunne udtale mig om, du lider af Anoreksi.

Lægen og hospitalet har set på det fysiske, forstår jeg. Hvad med den psykiske side. Anoreksi er jo en psykisk lidelse.

Hvordan har du det i skolen? Har du veninder? Prøv at skrive lidt om dit liv, så kan jeg bedre vurdere, om det ser ud til at være anoreksi.

Mange hilsner Irene Kaaber
Psykolog
Hjem » Terapi » Anoreksi eller ej » Anoreksi eller ej